2020. feb 21.

Frottázs és kollázs, kiplakátolhattam a plakátjaimat

írta: Sz. Barta Ágnes
Frottázs és kollázs, kiplakátolhattam a plakátjaimat

A frottázs papíron átnyomott mintát jelent. Pl.: ha egy érmedarabot a papírod alá teszel és egy ceruzával satírozol felette, akkor átnyomódik az érmén lévő minta. Használhatsz hozzá még csipkét, falevelet és ami csak eszedbe jut. A lényeg, hogy jó legyen a mintája.

A kollázs: papírokból, tárgyakból összerakott képet kompozíciót jelent. Lehet fotókból, vagy újságkivágásokból is. Lehet vágva, tépve, lyukasztva... A lényeg, hogy több darabból álljon össze.

Én plakátot készítettem belőlük többek között. A Nóra című színdarab szolgáltatta a témát hozzá, amit előtte színházban megnéztem. A darabban egy eltartott nő szerepel, aki a férjével szemben kiszolgáltatott, viszont szeretettel, tisztelettel, csodálattal viszonyul hozzá. A férje nem értékeli, féltékenykedik. A plakátokra őket raktam rá. Egyiken Nóra a férje vállára hajtja a fejét. Ez a kép színes szövegekből rakódik össze. Ezekből a szövegekből állnak össze a formák. Első lépésként megrajzoltam a képet, majd indigóval átraktam a színes szövegekre a körvonalakat. Ezt körbevágtam és a plakátom alapját képező kartonra ragasztottam.

plakat03_kicsi.JPG

A másik plakátomra az alakokat frottázzsal raktam fel. Mivel a pénz központi része a színdarabnak, ezért érméket satíroztam át a kartonon keresztül, így ezek a pénzdarabok díszítették a figurákat.

plakat02_kicsi.JPG

A harmadik plakátomat a színdarabról színes ceruzával készítettem el, itt is satírozással és sablonnal vittem fel a darab címét a papírra.

plakat01_kicsi.JPG

Jó játék készíteni frottázst és kollázst is. Különösen divatrajzokhoz, enteriőr rajzokhoz, figuratervhez és hangulatképekhez ajánlom ezeket a technikákat.

Nézd meg erről készült filmemet is!

Szólj hozzá

olló kollázs újságpapír frottázs satír csipke falevél