2019. dec 13.

Karácsonyi hogyan készült

írta: Sz. Barta Ágnes
Karácsonyi hogyan készült

Nagyon szeretem az adventi időszakot. Ilyenkor az utcák fényben úsznak, sütemény, sült gesztenye és forralt bor illatot hoz a szél. Mindenki szíve tele van izgalommal és kíváncsisággal. Ebben az izgalmas légkörben még szívesebben alkotok. Szeretek saját készítésű ajándékot adni, kézműves dísszel díszíteni. Az adventi koszorút már gyerekoromban is mindig kézzel készítettünk. Rendszerint kimentünk az erdőbe, és szigorúan a vihar által kitört fenyőágakból raktunk a szatyrunkba és vittünk haza. Egy kis csipkebogyót és borostyánt már otthon is tudtunk hozzá szedni. Az erdőben a földön talált tobozokhoz még raktunk az otthoniakból is. Így készítettük az adventi koszorúnkat eleinte hajlított ágakból, később koszorú alapra. A hagyományoknak megfelelően három lila és egy rózsaszín gyertyát tettünk rá, szalagokkal.

adventikoszoru.JPG

Ma sem sokban tér el az adventi koszorú készítésünk ettől. Az alapanyagok beszerzéséhez már nem kell kimennünk az erdőbe, mert anyukámnál annyi örökzöld tuja van -amit ilyenkor szoktunk visszavágni- hogy bőven elég az ág a munkához. A koszorúkat pedig már a gyerekeimmel és a férjemmel készítem el.

Majd tíz éve készítettem adventi naptárat. Ezt azóta is használjuk minden évben. Ez teszi teljessé az adventi időszakot, és könnyíti meg a várakozást Karácsonyig. Az alapja fehér, piros mintás vászon, amit egy fa lécre szegeltünk rá. Ugyanehhez a léchez erősítettük az akasztóját is. Az alapra ezüst köteleket varrtam, amivel fel lehet kötni a kis zsákokat, amiket kék, fehér, piros mintás vásznakból varrtam. 

adventinaptar.JPG

Férjem szüleinek téli futót hímeztünk kék keresztszemes hímzőanyagra. Fehér hímző fonallal hópehely mintákat tettem össze-vissza az anyagon. Férjem is besegített a hópelyhek sokasításába. Egy négyzethálós lapra kezdtem el tervezgetni hópehelymintákat, úgy hogy egy négyzetbe egy kereszt került, mert hogy a keresztszemes hímzésnél kereszteket hímzünk. Először egy hópelyhet is nehéz volt kitalálni, aztán egyre könnyebb és könnyebb volt különbözőt alkotni. Mert, hogy ugye nincs két egyforma hópehely.

asztali_futo.png

Készítettem számos karácsonyfadíszt férjemmel, a gyerekekkel és egyedül is. Angyalkát tortapapírból, boros dugóból, csuhéból, falapból is. Hópehelydíszt vasalható gyöngyből és drótra fűzött gyöngyökből. Régi rossz izzókból készítettem karácsonyfa díszeket itthonra és iskolai adventi vásárra is. A körte alakú üvegeket hóember kinézetűre festettem, a gömb alakúak arany festést kaptak. Szép akasztót készítettem rá és már kész is lett a karácsonyfa dísz.

csuhe_angyal_karacsonyfadisz.JPG

gyongy_drot_hopehely_karacsonyfadisz.JPG

vasalhatogyongy_karacsonyfadisz.JPG

izzo_karacsonyfadisz.JPG

hoember.JPG

Fűztem toboz füzért a fára és festettem aranytobozokat is díszítésül.

Készítettünk karácsonyi gyertyatartót fából. A gyertyát hozzá az IKEÁ-ban vettük meg. Az alap falapba egy kör alakú lyukat süllyesztettünk, hogy megtartsa kicsit a gyertyát, nehogy elcsússzon. Az alap másik oldalán állt a fából kivágott kis fenyőfa, amire lyukakat fúrtunk, hogy ezen át látszódjon a gyertya lángjának fénye, mintha égősor lenne a kis fenyőn. A fenyőt zöldre, az alapot barnára festettem és átlátszó, selyemfényű lakkal kentem be száradás után. Ebből több szerettünk is kapott.

karacsonyfas_mecsestarto.jpg

Ajtódíszt is készítettem. Egy koszorúalapot zöld fonallal vontam be. Kötöztem rá gömbölyű karácsonyfa díszeket és csuhé csillagot.

ajtodisz.JPG

Készítettem tobozból is ajtódíszt, úgy hogy a tobozokat dróttal kötöttem össze körformában.

tobozkoszoru.JPG

Készítettünk néhány Betlehemet-is, amit szintén a fa alá lehet rakni.

A díszek nagy részét gyerekekkel is meg lehet csinálni. Például ajándék kísérőt lehet csinálni téli festményekből, rajzokból, felül kilyukasztva és átfűzve egy szalaggal, hogy fel lehessen könnyen kötni, vagy ragasztani a csomagra. Jó program így télen, amikor az ember szívesen csücsül a jó meleg szobában.

ajandekkisero.JPG

karacsonyidisz_03.JPG

karacsonyidisz_01.jpg

Szólj hozzá

ajándék drót angyal dísz gyöngy fenyőfa gyertyatartó ajtódísz karácsonyfa csuhé adventi koszorú vasalható gyöngy Karácsony asztali futó hímző fonal ajándékkisero