2020. jan 24.

Öltözéket öltögettem

írta: Sz. Barta Ágnes
Öltözéket öltögettem

Első gyermekem születése után a jelmezkészítés egyre rendszeresebb elfoglaltságommá vált. Varrott jelmezekkel is próbálkoztam. A férjem is besegített ahol tudott.

Királylány jelmezt két egymás utáni évben is készítettem a kislányomnak. Lila átlátszó anyagot húztam össze cérnával, hogy puffos legyen, fehér pólót, harisnyát vett alá. Arany rojtos szegélyből készült a koronája.

elso_kiralylany_jelmez.JPG

Máskor kislányomat lepkének öltöztettük. Rózsaszín tüllből varrtam neki fel-le vehető szárnyakat. Hajpántjára csápokat varrtam kék anyagból. Kék-fehér csíkos pólóval vette fel.

lepke_jelmez.JPG

Angyal is volt, amihez gyönyörű hófehér anyagot választottam, ami rózsákból állt. Ebből varrtam a szoknyát. Fehér pólót vett hozzá. Ehhez készítettünk neki szárnyat kartonpapírt újrahasznosítva. Kilyukasztottuk és dekorpapírt raktunk a lyukakba. Aranyra festettük és egy aranygumit erősítettünk rá, amibe belerakhatta a kezét és felrakhatta a hátára a szárnyat. Egy varázspálca is készült még hozzá férjem közreműködésével.

feketeparduc_tunder_jelmez.JPG

Nagycsoportban meseszereplőnek kellett öltözni. Az én kislányom -természetesen :)- világszép nádszálkisasszonynak öltözött. A ruha alját bézs színű szaténból varrtam meg.

vilagszep_nadszalkisasszony_jelmez.png

De volt, hogy Csipkerózsika jelmezt készítettem, rózsaszín szatén anyagból varrtam meg a ruhát. Alá -hogy harang alakú legyen- tüll alsószoknyát varrtam. Felsőnek egy rózsaszín pólót varrtam fehér csipkedíszítéssel, ilyen csipkéből a fejére is került. Készítettem még hozzá egy kulcslyukmedálos nyakláncot oly módon, hogy egy fém díszkulcslyukat egy aranyozott szalagra varrtam. 

kiralylany_jelmez.png

Fiamnak az első jelmeze -amikor még mászós volt- egy fehér harisnya volt, amit nyuszifülnek kötözve a fején viselt. Ebben tudott játszani is, nem zavarta.

nyuszi_jelmez.JPG

Volt fekete párduc is. Egy pólóanyagból készült maszkot húzott a fejére, aminek füleket is varrtam és kivágtam a szeménél. A nadrágját fekete bársonyból öltöttem össze. Feljebb látható.

Következő évben sárkánynak öltözött. Pólót varrtam neki kék anyagból, az elejére pikelyszerű ezüst anyagot aplikáltam. Két karjára fel-le húzható szárnyat varrtam zöld anyagból, ez egy gumi segítségével maradt a helyén. Levehetőre készült, hogy ne zavarja a játékban.

sarkany_jelmez.JPG

Mikor ovis lett farkas jelmezt készítettem neki, amihez egy bársonyos barna anyagból trikót varrtam. A trikóra pedig műszőrből készült farok került. Egy fekete szélesebb gumira, amit fajpántnak összevarrtam került a füle. Műbőrből formáltam meg füleket, és a gumihoz varrtam kézzel. Ez a fül azóta sokunk jelmezét egészítette ki. Például amikor Piroska és a Farkas-nak öltöztünk a férjemmel, akkor az ő fején volt.

farkas_jelmez.png

Háromfejű sárkányjelmezt készítettünk a férjemmel, ami az egyik legjobb jelmezünk mind máig. A zöld overált hozzá puha anyagból varrtam. Ujjatlannak készítettem el, hogy ne süljön meg a fiam a ruhájában, mert az oviban eleve nagyon meleg volt. Vastag anyagot választottam, hogy jó legyen a tartása és ne látszódjon át. Hosszúnadrágos overált készítettem, ami a bokájánál be volt húzva gumival. A nyakánál lehetett bemászni és egy szalaggal összekötni a rést. Alá pólót vett fel. A hátára enyhén fénylő világos zöld anyagból sárkányos szárnyakat varrtam. A szárnyakat dróttal merevítettem, hogy legyen némi tartása. A tarkójától indult el egy taréjos rész, ami farokban végződött. Ebbe szivacsot húztam merevítésnek. Férjem eközben elkészítette a sárkányfejeket. A fejekhez világoskék fonalat választottam frufrunak. A végén én varrtam a fejeket a ruhára. Az egyik fejet az egyik, a másik fejet a másik vállára. A kapucniján volt a harmadik fejéhez tartozó frufru, benne a fiunk feje volt. Így lett háromfejű a sárkányjelmez. :)

sarkany_jelmez.png

Fiunk tavaly előtt tűznek öltözött. Ehhez piros fényes anyagból varrtam ujjatlan pólót és hosszúnadrágot. Egy lángmintás muszlin anyagból meg palástot.

tuz_jelmez.jpg

A legkisebb lányunknak a "Katica és Fekete Macska" kalandjairól szóló meséből varrtuk meg Katicának a jelmezét. Katica egy fiatal szuperhős lány, aki katica mintájú és színű feszülős ruhában flangál csodajojójával. Bejártam Tolnát Baranyát, de nem kaptam piros alapon fekete pöttyös nyúlós anyagot. Ezért a piros anyagot, amit vettem, magam pöttyöztem be. Ehhez férjem korongvágó készletéből választottam sablont, rászorítottam az anyagra és belül besatíroztam feketére. Ezt rengetegszer megismételtem. Szép lett a végeredmény. Varrtam az anyagból egy hosszú ujjú pólót és egy hosszúnadrágot. Férjem eközben a jojót készítette el. Saját maga által kitalált szabásminta alapján varrta össze a több kiszabott anyagdarabot, hogy a végén jojóformát kaphasson. Erre ezüst kalapgumit varrtam, hogy lehessen vele jojózni. A jelmezt a kislányom arcára festett maszk egészítette ki.

katica_jelmez.jpg

A nagylányom egyik legjobban sikerült jelmezét, a tengerjelmezt nagymamájával együtt készítettük. A ruhát úgy terveztük, hogy a kellékek nélkül később színházba is hordhassa a lányom. Varrt hozzá egy levehető övet, amiről kagylók lógtak. A kék hosszú ruha fölé egy fehér átlátszó anyagot varrt, mintha fodrozódna a tenger. Ezeket becsípve hozzávarrta az alsó anyaghoz. Én készítettem a kiegészítőket. Kagylóláncot fűztem, egy hajpántra és egy szaténszalagra forróragasztóval kagylókat, csigákat ragasztottam. Az utóbbiból lett a nyakékje. Két tűt meghajlítottam, hogy a fülét körbefogja. A tűk végére forróragasztóval kagylókat ragasztottam. Nincs kilyukasztva a füle, ezért így oldottuk meg, hogy kagyló fülbevalója lehessen. Varrtam neki madaras nyakláncot, türkiz tüll bolerót és sálat felhő mintával. Nagy sikert aratott vele.

tenger_jelmez.png

levego_jelmez.png

Ugyanebben az évben varrtam hármunknak -férjemmel és fiammal együtt- Ninjago-s jelmezt. Egy piros, egy zöld és egy lila ninját formáltunk meg, akiket fiam név szerint tudott, hogy kik. Szatén anyagból varrtam őket. Arany szaténszalagot kötöttünk a derekunkra. A felül bemászós bő overált egy színben hasonló szaténszalaggal kötöttük meg felül, a derekunknál meg az arany szalaggal. Nadrágunk a földig ért. Hozzá fekete nyúlós anyagból ninjás fejfedőt is varrtam. A szemkivágáshoz vetex anyagot vasaltam mielőtt kivágtam volna a rést. Ez adott körben tartást az anyagomnak, hogy ne hajladozzon. A fiam nagyon boldog volt, hiszen még jobb a beöltözés, ha összeöltözöl valakivel.

ninja_jelmez_1.jpg

Én pedig voltam még discós, ehhez egy nyúlós ezüst anyagból varrott ujjatlan pólót készítettem, kis fodorral a derekamnál. 

discos_jelmez.png

Ugyan nem varrok nagyon szépen, és néha kiszabtam az anyagból a gyerekeket és magunkat, de nagy örömet okoztam ezekkel az egyedi ruhákkal a gyerekeimnek és a férjemnek is. Azóta is szívesen felveszik őket.

Szólj hozzá

farsang tűz lepke levegő ninja királylány jelmez sárkány anyag varrás jojó öltözék öltögetés overál Csipkerózsika Világszép nádszálkisasszony Katica és Fekete Macska háromfejű sárkány