2019. júl 05.

Önkifejezés a papírra, monotípia és rézkarc, nyomás a műhelybe!

írta: Sz. Barta Ágnes
Önkifejezés a papírra, monotípia és rézkarc, nyomás a műhelybe!

2. rész Monotípia és rézkarc, nyomás a műhelybe!

1.rész A linómetszet, nem burkolásra!

2. rész Monotípia és rézkarc, nyomás a műhelybe!

3. rész Hidegtű, akvatinta, litográfia, nem hagyott hidegen!
img_1630.JPG

Az érettségi után újra a művészet került előtérbe nálam. Ekkor találkoztam újra a sokszorosítógrafikával. Nagyon boldog voltam, még az se vette el a kedvem, hogy olyan művésztanár oktatta nekünk hogy' s mint kell csinálni a technikákat, aki nem volt éppen nagy türelemmel ellátva. Ha valamit már kétszer kellett elmondania, kiakadt. És hát az elején sokat bénáztunk a szintén a szakra járó újdonsült barátnőmmel. :)

Elsőként monotípiát tanultunk meg készíteni. Ez az egyik legegyszerűbb eljárás. Az alábbi lépésekből áll; Először körkörösen le szokás csiszolni a lemezt, de még ez sem feltétlenül fontos. Aztán denaturált szesszel zsírtalanítjuk. Ezután színes festéket (vagy akár többet is) rakunk fel rá egy régi telefon-, vagy mágneskártyával és eligazítjuk azt. Így alakul ki a kép. Ezt csak egyszer lehet lenyomtatni, ezért hívják monotípiának. Rá rakjuk a nyomtatóhenger tálcájára úgy hogy alárakunk egy újságpapírt, hogy ne festékezze össze a tálcát. Ezután az előre beáztatott papírt újságpapírral leitatjuk, hogy már ne csillogjon és a nyomtatóhenger nyomtatórészére helyezett lemezre tesszük óvatosan. A nedvesítés azért kell, hogy jobban kijöjjenek a részletek és kifeszüljön. (Ez különös képen igaz lesz a rézkarcnál, de erről majd később). Ha ráhelyeztük a papírt és még egy újságpapírt is a tetejére akkor rárakjuk a vastag filctakarót, ami felett megy majd a henger. Beállítjuk a hengert, hogy ne legyen túl magasan, mert akkor nem nyomja át jól a papírra a festéket, és ne legyen túl szoros se, mert akkor elcsúsztatja a papírt a lemezen, vagy megszorul, így nem lehet áttekerni, és ahol megáll, csíkot hagy. Ha oda- vissza is áttekertük a hengert, vigyázva felemelhetjük a filclapot, és a papír sarkát megemelve megkukucskálhatjuk, hogy jó lett-e a nyomat. Ha igen akkor kész, ha nem, akkor állítani kell a hengeren és mehet újra a tekerés. Ezután kivesszük a kész képet a filc alól. Azért, hogy jól ki tudjon feszülni enyves-ragasztószalaggal a falra vagy fatáblára ragasztjuk a kész műveket. Így nem ugrik össze száradás közben. Ha megszáradt, csak azután vesszük le sniccerrel.

A rézkarc is hasonló módon készül. Itt már kötelező csiszolni, és alapos munkát kell végezni, mert vékony vonalak alkotják majd a képet, és ha nem tüntetjük el, akkor a nem kívánt karcok elterelik a figyelmet a bemutatni vágyott témáról. Ezután denaturált szesszel le kell zsírtalanítani a lemezt. Ha ez megvan, egy sparheltre rakjuk azt. Rátesszük az alapozót, ami csokira emlékeztet külsőre, és úgy is olvad. Amikor kicsit "elindul" az alapozó, levesszük a sparheltről a lemezt, és még melegébe egy hengerrel eloszlatjuk a tetején egyenletes vastagon a megolvadt masszát. A másik oldalát a lemeznek barna ragasztóval akkurátusan leragasztjuk, hogy ne látszódjon ki belőle semmi. A lemez szélénél egy kicsit az alapozós oldalra is felmehetünk. Azért kell ilyen gondossággal letakarni, hogy biztosan védve legyen a lemez hátoldala a savtól. Ezután jöhet a munka művészi része. Karctűvel az alapozóba karcoljuk a sokszorosítani kívánt képet. Egészen a rézig le kell menni, de magát a rezet nem kell kikaparni, elég csak az alapozót. Ahol meghagyjuk, az alapozó megvédi a lemezt, így egyedül a lekarcolt felületeken fog megmaródni az. Vigyázni kell a maratás idejére. Ha túl rövid, akkor nem lesznek jól láthatóak a vonalak, ha túl hosszú, akkor alámaródik a kép. Érdemes maratás közben időnként megvizsgálni a karcolatok mélységét, hogy figyelemmel tudjuk kísérni a folyamat alakulását. Savazás után lemossuk a lemezt lakkbenzin-hígítóval -ez leszedi az alapozót-, majd vigyázva, hogy ne fogdossuk össze a lemezt egy kártyával felvisszük a festéket. Alaposan eloszlatjuk a festéket, majd vékony papírt veszünk elő. (Mi a telefonkönyv selyem lapjaiból vágott darabokat használtuk erre a célra.) Rátesszük a festékes lemezre és finom körkörös kézmozdulatokkal a tenyérgyökünk párnáival óvatosan kitöröljük a festéket onnan, ahol nincs karc a lemezen vigyázva, hogy a karcból ne töröljük ki azt. Ez is egy elég hosszú, nem éppen kézkímélő folyamat, pont mint a csiszolás az elején. A nyomtatandó lap előkészítése és a hengerelés  is ugyanúgy zajlik, mint a monotípiánál. Célszerű rézkarcpapírt használni a legjobb végeredmény érdekében. A nyomtatásnál figyelni kell arra, hogy a papír még a nyomat szélétől legalább 4 centiméterrel túllógjon. Ez a hivatalos minimum távolság a nyomatnak a papír szélétől, így ér a legtöbbet a kész nyomat.

Mindenfajta rézlemezes eljárásnál a végső mozzanat, hogy le kell szedni a festéket lakkbenzin-hígítóval, és újságpapírba csomagolni a lemezt, hogy ne sérüljön. 

A hajók mindig is a kedvenc témáim közé tartoztak. Ezeket különösen jól tudtam ábrázolni monotípiával, mert a módszer frissessége illett a tenger alakjához. A formai kialakítás nagy szabadsággal bírt. Könnyen lehetett játszani a színekkel változatos módon lehetett kenni a festéket. Több képem is így készült. Ezzel szemben a rézkarc a finom vonalak és a savval való munka miatt megfontoltabb képalkotást, és ezzel együtt nagyobb komolyságot igényel. Az első rézkarcom egy nagyon egyszerű malom volt. Később képregényt is alkottam ezzel a technikával, végül a vizsgamunkám is rézkarccal készült. Magyarország volt a választott témám, mert nagyon szeretem hazám tájait, állatait. Vettem szép nagy rézkarcpapírt a szép nagy lemezeimhez. Zöld színű rézkarcfestéket választottam. A karom majd leszakadt mire végeztem a lemez felcsiszolásával, a felfestékezés utáni festékkitörlésről már nem is beszélve. Megérte viszont, mert azóta is kedvenc munkáim közé tartoznak ezek a zöld színű nyomatok.

Ezzel a mai témám végéhez értem. Találkozunk jövőhét péntek 11 órakor! Addig ezeken a csatornákon is megtalálhattok! Sziasztok!

https://hu.pinterest.com/szocs_barta_agnes

https://www.instagram.com/bartacreativestudio

https://www.facebook.com/bARTamuhely​

https://www.facebook.com/bartacreativestudio

https://www.bartacreativestudio.com

https://www.youtube.com/c/bARTacreativestudio

https://www.youtube.com/channel/UCMYeOdB0QyaATysRCunOMWg

ha rendelnél a pólóboltomból...

https://pm111991.polomania.hu/termekek

https://www.vegyelhazait.hu/bolt/bartacreativestudio-2574

és ha támogatni szeretnél...

https://www.donably.com/barta-creative-studio

Szólj hozzá

kép technika alkotás grafika papír tervezés hajó malom rézkarc szürkemarha monotípia képgrafika