2019. júl 12.

Önkifejezés a papírra, hidegtű, akvatinta, litográfia, nem hagyott hidegen!

írta: Sz. Barta Ágnes
Önkifejezés a papírra, hidegtű, akvatinta, litográfia, nem hagyott hidegen!

3. rész Hidegtű, akvatinta, litográfia, nem hagyott hidegen!

1.rész A linómetszet, nem burkolásra!

2. rész Monotípia és rézkarc, nyomás a műhelybe!

3. rész Hidegtű, akvatinta, litográfia, nem hagyott hidegen!

 

davidcsalad_001.jpg

A hidegtű egyrészről abban különbözik a rézkarctól, hogy csiszolás és tisztítás után nem alapozzuk le a lemezt, másrészről itt nem használunk kémiai marást. Egyből elkezdjük egy karctű segítségével rákarcolni a képet a lemezre. Mi azt a trükköt alkalmaztuk, hogy egy fénymásolópapírt ráhajtogattunk a lemezre, így az kiadta a lemez nagyságát, oldalarányait. Erre terveztük meg mi lesz majd a képen. (Ezt minden rézlemezre készülő munkánál meg lehet tenni.) A tervet a papírról grafittal satíroztuk át a lemezre, de volt hogy ezt kihagyva egyből, papíron keresztül karcoltuk ki azt. A tervezésnél figyelembe kell venni, hogy a vonalak durvábbak, vastagabbak lesznek, mint a rézkarcon. A karcolásnál sem lehet túlzottan finomkodni. Ha elkészültünk a karcolással, a nyomtatás folyamata innentől teljesen megegyezik a rézkarcééval.       

Az akvatinta is rézlemezre készül. Az alapja készülhet rézkarccal vagy hidegtűvel is. Ezután sellakkal vonjuk be a lemezt. Ezzel foltszerű, festői képet tudunk elérni. A foltokat akvatinta rétegekkel töltjük ki, különböző tónusokat létrehozva. A pontos folyamat a következő; Amit a legvilágosabbnak szeretnénk a képen azt a részt vonjuk be a legelején sellakkal. Ezután berakjuk a lemezt egy erre kialakított dobozba, amit megrázunk. A dobozban lévő akvatinta rászóródik a lemezre. Ezután óvatosan kivesszük a dobozból, hogy nehogy lehulljon róla ez a finom por és a sparhelten ráolvasszuk az akvatintát. Ezután megint bekenünk egy részt sellakkal, ami már egy kicsit sötétebb foltot fog eredményezni a lemezen és újra a dobozba kerül az. Megrázzuk, olvasszuk stb. Ezeket a műveleteket addig folytatjuk, amíg meg nem kapjuk az összes tónust amit szeretnénk. Ha elkészültünk a foltokkal, akkor hígítóval lemoshatjuk a sellakot. Nagyon szép nyomatok lesznek belőle, mert az akvatinta a foltszerűség mellett  ad még egy plusz hangulatot az egyenletes, raszterszerű mintázatával. Ezzel a technikával nem lehet sok képet lenyomtatni, mert az akvatinta rétegek egy idő után lekoptatódnak a lemezről, a sok kaparászás következtében.

Van még egy eljárás, aminek elsajátításába szintén belevetettem magam, ez a szitanyomás, de erről majd a későbbiekben írok. A hidegtű eljárását többször használtam, mint a rézkarcét, mert sokkal egyszerűbb. Az akvatintáim alapjául is ez szolgált. Készítettem vele lovat, fantázia tájképet, hintázó kislányt többek között. A filmjeim látvány és karakterterveit is ezzel a technikával alkottam meg. A Labda című animációmhoz készítettem őket leginkább. Az akvatinta lett a kedvenc technikám,mert festői hatást lehet vele elérni. Készítettem vele arcképet, madaras tájképet és látványképeket, karaktertervet. Ezzel készült a szűk családnak az esküvői meghívóm az esküvőm előtt. Körülbelül tízet sikerült lenyomtatnom vele. Mivel ilyen kevés nyomat készíthető belőle sokkal értékesebb. Különösen számomra, mert egy izgalmas időszakra és egy fantasztikus napra emlékeztet.

Már csak egy technika van, ami kimaradt, de erről már írtam egy régebbi bejegyzésemben. Ez a litográfia. Ez az egyik, ha nem a legbonyolultabb grafikai eljárás. Egy régi technika, amihez minimum 8 cm széles különlegesen sima követ használnak. Régen ezzel nyomtatták az újságokat is. Én egy lovas képet készítettem vele.

Szólj hozzá

kép technika alkotás animáció grafika papír illusztráció tervezés hidegtű litográfia akvatinta litogáfia képgrafika