2021. júl 23.

Kalligráfia, nem csak grafománoknak

írta: Sz. Barta Ágnes
Kalligráfia, nem csak grafománoknak

A kalligráfia szó szerinti fordításban díszes, folyó kézírást jelent, de én nem szűkítem le a bejegyzésemet most a folyóírásra, ezért többféle írásról olvashattok, amit az évek során gyakoroltam. Mindig is tetszett a "régi" emberek írása úgy, mint ahogy a kódexmásolók díszes, nyomtatott betűi is. Sajnos ezeket már nem tanítják a normál általános iskolákban. Ezeket a betűket tustollal, vagy tűfilccel a legkönnyebb papírra vinni, és így lesznek talán a legszebbek. Én az alábbi betűket az utóbbival körmöltem le.

folyoiras.jpg

kalligráfia a (görög καλλος kallos „szépség” + γραφος grafosz „írás” szavakból) a díszes, szép (folyó) kézírást, annak művészi fokú gyakorlását nevezik. Kalligrafikus írásnak szokás nevezni a rendezett, szabályos folyó vagy folyamatos zsinórírást, amelynek többféle változata van, jelenleg mindegyik kiveszőben.

                                                                                                                                                  idézet a Wikipédiából

 

Azóta oda vagyok az írásért és a betűkért,‌ mióta megtanultam azokat. Nővérem tanítgatott még iskola előtt a betűvetésre. Ekkor kezdődött a szeretet, és azóta sem halványultak az érzelmeim iránta. Gyakran rajzolgattam betűket ide-oda. A tükörírással is kísérleteztem, és egy új titkos írást is kitaláltam, amivel leveleket írtam a barátnőimnek.

titkos_iras.jpg

Egyszer apukám unokatestvérénél voltunk látogatóban, ahol a nálam legalább 5 évvel idősebb lánya megmutatta nekem, hogy lehet 3 dimenziós betűket rajzolni. Leesett az állam tőle. Nagyon tetszettek a betűk, pláne amikor még ki is színezte azokat szövegkiemelő filcekkel. Én is próbálgattam. Anyukám szomorúan vette tudomásul, hogy fogynak ki, és tűnnek el a filcei. Ezekről a betűkről ugyan nem hoztam képet nektek, de régi képes-naplómból láthattok szövegeket.

Az aláírásomat is gyakorolgattam naphosszat. Mi, hogy mutatna jól, és hogy milyen gyorsan tudom a papírra kanyarítani a nevem. A középiskolás jegyzeteim már-már kezdtek egyenes csíkok gyűjteményéhez hasonlítani. Imádtam új füzetet kezdeni, és a még sértetlen lapokra írni. Voltak játék füzeteim és naplóm, amikbe sokat írtam és rajzoltam. Próbáltam, hogy milyen, ha nem emelem fel a tollat, és úgy írok. Milyen, ha árnyékolom a betűket. Kísérletezgettem milyen csak kicsi, vagy csak nagy betűkkel írni, vagy rajzos betűket firkantani a papírra.

novusz.jpg

Ezeket a betűket tustollal készítettem. Ennél a technikánál nagyon kell vigyázni, hogy ne legyen pacás a papírunk.

Művészeti iskolában többek között betűrajzot is tanultam, és rengeteg betűt szerkesztettem meg. Halvány szerkesztővonalakkal kezdtem, aztán erősebben  kihúztam a betűket rotring-gal vagy tűfilccel.

betuk.jpg

Használhatsz egészen különleges betűket, ha kitalálsz egy stílust, és végig viszed. Lehetnek az oldalkezdő betűk díszesebbek és nagyobbak, mint a kódexekben. Lehet írott, vagy nyomtatott is a betűd, de fontos hogy akinek szánod a szöveget felismerje a betűid, ne olvassa félre azokat. Írhatsz velük szép leveleket, meghívót, képeslapot, ültetőkártyát...  Garantáltan egyediek lesznek. 

webkirako.jpg

Itt régi weboldalam nevét és betűit láthatjátok.

Ha tetszett a bejegyzés like-old, iratkozz fel új tartalmakért, és ha megteheted támogass engem a Donably-n!  https://www.donably.com/barta-creative-studio

Találkozunk jövőhét pénteken! Addig ezeken a csatornákon is megtalálhattok! Sziasztok! 

https://hu.pinterest.com/szocs_barta_agnes/

https://www.instagram.com/bartacreativestudio

https://www.facebook.com/bARTamuhely​

https://www.facebook.com/bartacreativestudio

https://www.bartacreativestudio.com/ 

és ha támogatni szeretnél...

https://www.donably.com/barta-creative-studio

regeny.jpg

 Gyerekkori regényem részlete.

Szólj hozzá

rajz technika szöveg napló írás papír toll tervezés festés titkosírás árnyékolás tusrajz zsinórírás kaligráfia folyóírás négyzethálós papír tustoll képes-napló 3D-s betű