Divattervezés- Felruháztam magam, hogy felruházzam magam
1. Anyagválasztás és mintaterv
Ovis koromban rengeteg királylányt rajzoltam, később ezekből egyre részletesebb nőalakok lettek, egyre több fodorral, mintával a ruhájukon. Ezeket sok esetben ki is vágtam és úgy játszottam velük tovább. Nővéremmel terveztünk, varrogattunk ruhákat a Barbie babáinknak. Varrtunk szarvasbőrből is babákat és azoknak is ruhákat. Anyukám ruháiból szabtunk ki anyagot ezen "nemes" ügy érdekében. A nappali szekrény volt a babák lakosztálya, az egész egy nagy kastély volt. Itt a babák szabadon öltözködhettek temérdek ruhából válogatva, amiket varrtunk nekik.
Tinédzser koromban már magamnak is varrtam ruhákat és egy barátom anyukájával (aki varrónő volt) is varrattam általam tervezett darabokat. Ez a hölgy varrta meg később az esküvői ruhámat is.
Húszas éveimben kezdtem el a divattal behatóbban foglalkozni. Elkezdtem divattervezést tanulni. Több nagyszerű tanár is tartott órát heti rendszerességgel nekem és a csoporttársaimnak. Olyan tanárok voltak ők, akik szenvedélyesen szerették a divattervezést és ezt át is tudták adni. Ennek köszönhető, hogy kezdeti lelkesedésem később sem hagyott alább, szorgalmasan jártam az órákra és rengeteget alkottam.
Sok mintatervet készítettem, amiket termések ihlettek.
- Először lerajzoltunk egy kiválasztott termést fekete-fehérben tónusosan.
- Ugyanezt lerajzoltuk színesben is.
- Ezután kezdődhetett a termés formáinak megfigyelése, maga a mintatervezés! Egy-egy vonalat, alakot vettünk ki, egyszerűsítettünk le, azaz stilizáltunk a tervünkhöz. Szabadjára engedtük a fantáziánkat.
- A kész mintavázlatot egy 10x10 cm-es négyzetbe rajzoltuk bele, hogy jól látszódjon. Nem biztos, hogy ez lesz a végleges mérete. Természetesen lehet 10x20 cm-es arányú is amibe rajzolunk ez tetszőleges. Ez a minta, amit ebbe a kis négyzetbe beleraktunk, fogja követni egymást az anyagon. Lehet nagyon részletes kicsi mintát is kreálni és egyszerűbb, nagyobbat is. Az a legizgalmasabb, ha összeérnek a mintaelemek. Nem különállóak, egy-egy pöttyöt alkotva az anyagon, hanem szinte nem is látszik, hogy ismétlik egymást, mintha egy nagy kép lenne a vásznon.
Durva anyaghoz nem célszerű nagyon finom mintát tervezni, mert azon nem jön ki szépen minden részlet.
Terveztem pólókra is mintát, amit szitanyomatként vittem fel rá, de ezek a minták nem ismétlődőek, hanem csak egyszer szerepelnek a pólóanyagon.
A termésekből kiindulva én egy fehér bőrtáskánál lyukadtam ki. Ezen az alkotásommal egy tobozt stilizáltam. Zsebekből állt össze a retikülöm utánozva ezzel a toboz leveleit.
A jó tervezéshez érdemes megismerni a korok viseleteit, a szabásvonalakat, megtanulni varrni, ismerni az anyagokat és tulajdonságaikat. Az anyagválasztás a varrás miatt is nagyon fontos. Valamelyik anyag nagyon nyúlik, valamelyik nagyon foszlik, valamelyik nagyon vastag...Ezek megnehezítik a varrást. Jó ha tervezéskor tudjuk mit hozhatunk ki az anyagból és mire kell figyelnünk, hogy megkönnyítsük a dolgunk.
Ha tetszett like-old és olvasd el a következő részt is!
Ha további képek is érdekelnek nézd meg Youtube csatornámon!