2019. aug 16.

Divattervezés- Felruháztam magam, hogy felruházzam magam

írta: Sz. Barta Ágnes
Divattervezés- Felruháztam magam, hogy felruházzam magam

1. Anyagválasztás és mintaterv

dscf2115.JPG

Ovis koromban rengeteg királylányt rajzoltam, később ezekből egyre részletesebb nőalakok lettek, egyre több fodorral, mintával a ruhájukon. Ezeket sok esetben ki is vágtam és úgy játszottam velük tovább. Nővéremmel terveztünk, varrogattunk ruhákat a Barbie babáinknak. Varrtunk szarvasbőrből is babákat és azoknak is ruhákat. Anyukám ruháiból szabtunk ki anyagot ezen "nemes" ügy érdekében. A nappali szekrény volt a babák lakosztálya, az egész egy nagy kastély volt. Itt a babák szabadon öltözködhettek temérdek ruhából válogatva, amiket varrtunk nekik.

Tinédzser koromban már magamnak is varrtam ruhákat és egy barátom anyukájával (aki varrónő volt) is varrattam általam tervezett darabokat. Ez a hölgy varrta meg később az esküvői ruhámat is.

Húszas éveimben kezdtem el a divattal behatóbban foglalkozni. Elkezdtem divattervezést tanulni. Több nagyszerű tanár is tartott órát heti rendszerességgel nekem és a csoporttársaimnak. Olyan tanárok voltak ők, akik szenvedélyesen szerették a divattervezést és ezt át is tudták adni. Ennek köszönhető, hogy kezdeti lelkesedésem később sem hagyott alább, szorgalmasan jártam az órákra és rengeteget alkottam.

Sok mintatervet készítettem, amiket termések ihlettek.

  1. Először lerajzoltunk egy kiválasztott termést fekete-fehérben tónusosan.
  2. Ugyanezt lerajzoltuk színesben is.
  3. Ezután kezdődhetett a termés formáinak megfigyelése, maga a mintatervezés! Egy-egy vonalat, alakot vettünk ki, egyszerűsítettünk le, azaz stilizáltunk a tervünkhöz. Szabadjára engedtük a fantáziánkat.
  4. A kész mintavázlatot egy 10x10 cm-es négyzetbe rajzoltuk bele, hogy jól látszódjon. Nem biztos, hogy ez lesz a végleges mérete. Természetesen lehet 10x20 cm-es arányú is amibe rajzolunk ez tetszőleges. Ez a minta, amit ebbe a kis négyzetbe beleraktunk, fogja követni egymást az anyagon. Lehet nagyon részletes kicsi mintát is kreálni és egyszerűbb, nagyobbat is. Az a legizgalmasabb, ha összeérnek a mintaelemek. Nem különállóak, egy-egy pöttyöt alkotva az anyagon, hanem szinte nem is látszik, hogy ismétlik egymást, mintha egy nagy kép lenne a vásznon.

Durva anyaghoz nem célszerű nagyon finom mintát tervezni, mert azon nem jön ki szépen minden részlet.

Terveztem pólókra is mintát, amit szitanyomatként vittem fel rá, de ezek a minták nem ismétlődőek, hanem csak egyszer szerepelnek a pólóanyagon.

A termésekből kiindulva én egy fehér bőrtáskánál lyukadtam ki. Ezen az alkotásommal egy tobozt stilizáltam. Zsebekből állt össze a retikülöm utánozva ezzel a toboz leveleit.

A jó tervezéshez érdemes megismerni a korok viseleteit, a szabásvonalakat, megtanulni varrni, ismerni az anyagokat és tulajdonságaikat. Az anyagválasztás a varrás miatt is nagyon fontos. Valamelyik anyag nagyon nyúlik, valamelyik nagyon foszlik, valamelyik nagyon vastag...Ezek megnehezítik a varrást. Jó ha tervezéskor tudjuk mit hozhatunk ki az anyagból és mire kell figyelnünk, hogy megkönnyítsük a dolgunk.

Ha tetszett like-old és olvasd el a következő részt is!

Ha további képek is érdekelnek nézd meg Youtube csatornámon!

Szólj hozzá

kép könyv újság divat esküvő festmény technika alkotás grafika fekete-fehér kontakt élmény színes papír ceruza tervezés textil grafit minta anyag menyasszonyi ruha divattervezés esküvőiruha mintaterv