2019. aug 23.

Divattervezés- Felruháztam magam, hogy felruházzam magam

írta: Sz. Barta Ágnes
Divattervezés- Felruháztam magam, hogy felruházzam magam

2. A ruhatervezés folyamata

Ha még nem olvastad el az első részt itt a linkje.

divatrajz_02.JPG

A ruhatervezés folyamata is nagyon érdekes volt számomra.

  1. Az egész tervezést a "gyűjtés" előzi meg, ahol ihletet gyűjt az ember. Fotózgat, vagy rajzolgat a természetben. Megnézi híres divattervezők munkáit, régi korok divatját, festők alkotásait. Körbejárja a méteráru üzleteket textileket tapogatva. Ebből indulnak útjára a gondolatok.

Így született például egyiptomi strandruha kollekcióm, amit az i.e. 5000-beni Egyiptom inspirált. Válogattam a formákat, színeket. Pauszpapír segítségével kimásolgattam magamnak vonalakat, formákat, mintákat régi viseleteket bemutató könyvből, művészettörténetről szóló könyvből.

  1. Ezután lehet divatrajzokat kreálni az ötletekből. A divatrajz nem egy mérnöki pontosságú készítmény a vázlatokról, hanem hangulatot visszaadó már-már műalkotásnak is beillő mű, változatos eszközöket használva az elkészítéséhez. Festék, ceruza, tus, pasztellkréta és egyéb eszközöket lehet benne felvonultatni és kombinálni. Az alap, amire felvisszük a divatrajzot is lehet bármi, akár egy újságpapír. Ezzel is adunk rajzunknak egy alaphangulatot. Magától értetődő, hogy a ruhaanyagokat célszerű, szépen vissza adni a papíron, de a kevésbé érthető részeket elég lehet feliratozni a papíron. Például, hogy muszlin anyagból készül a ruha...

Az egyiptomi tervemhez az alakot egy szép hófehér árnyalatú műszaki rajzlapra rajzoltam tussal. A fürdőruhája is erre a papírra került. A muszlin ruháját azonban egy felé helyezett és felül egy sávban az alsóra ragasztott pauszpapírra tettem. Így nyithatóvá vált. A pauszpapír visszaadta a muszlin anyag áttetszőségét. A ruha rajzát akvarell ceruzával készítettem. Gyerekkoromban még nem létezett az akvarell ceruza, ezért a számba vettem a színes ceruzáim hegyét, hogy a papírra víve aztán élénkebb színt kapjak. :/ Erre szerencsére ma már nincs szükség. Akvarell ceruzával megrajzolom a képet, majd egy kis vízzel és ecsettel ott folyatom meg a színét, ahol csak szeretném. Vigyázni kell viszont, hogy néha a vízzel való nedvesítés teljesen más színtónust eredményez. Ma már létezik pasztell ceruza is, ami meg lehetővé teszi, hogy ne legyünk nyakig krétásak munkánk végeztével.

Másik tervem a saját menyasszonyi ruhám terve volt. Ehhez nagyításokkal, kontaktokkal készítettem divatrajzot. Így teljesen egyedi -fotós szakmám lévén hozzám illő- tervet hozhattam létre.

A divatrajz készítésénél jó ha egy egy vonalat, ami markánsabb a testen megerősítünk. Például az alakunk sípcsontjánál. A különböző vastagságú, értelmesen vastagított vonalaktól frissebb hatású lesz a kép. Egy kollekciónál érdemes egy koncepciót kitalálni. Az alakok is jó, ha közel vagy teljesen ugyanolyanok és csak a ruhák változnak rajtuk. Így a ruha jobban kiemelődik és jobban látszik a változás egyes darabok között.

Az egyiptomi kollekciómnál az alakot ugyanolyanra hagytam, és a minta sem változott a kollekción belül. Az alakon és az alak melletti kiegészítők, a ruha hosszúsága, szabása változott főként. Figyeltem a kor kívánalmaira a régi egyiptomi korból felhasználva a nekem tetsző elemeket.

Egy női ruha tervezésénél:

  1. Lehet játszani a szabásvonalakkal. Döntsük el, hogy mell alatt,- derékban,- vagy csípőben szabott, esetleg zsákruha legyen.
  2. Lehet játszani a színekkel, érdekes színkombinációkat párosítgatni, esetleg visszatérően megjelenő színt használni. Például ugyan olyan a gomb színe, mint a cérnáé. A ruha anyaga tőle eltérő, vele kontrasztos színű.
  3. Lehet játszani a kiegészítőkkel. Érdekes gombokat választani és hangsúlyt adni neki egy egyszínű ruhán.
  4. Lehet játszani az anyagokkal. Ugyan olyan színű, vagy mintájú, másmilyen fajtájú anyagokat kombinálni. Például ugyan olyan színű muszlint és vékony vásznak ötvözni egy ruhán.
  5. Lehet játszani a mintákkal. Például egy egyszínű ruhára mintás gallért és másmilyen mintás fodrot rakunk, amik természetesen színben összeillenek.

A tervezésnél figyelembe kell venni, hogy kinek tervezzük!

  1. Férfi vagy nő, fiatal vagy idős...aki a ruhát hordani fogja? Nem ugyanaz fog valószínűleg tetszeni neki. Idős embernek sok mindent már nem illik felvenni. Színekben is vannak elvárások.
  2. Milyen az alakja a viselőjének? Alma, körte, vagy homokóra? Teltebb, vagy sovány? Nem mindegy a mintaválasztás. A cél, hogy mindenkinek előnyös legyen a tervezett ruhája és jól érezhesse benne magát. Például a nagy minták nem előnyösek teltebb hölgyeknek.
  3. Milyen alkalomra készül majd a ruha? (esküvő, kerti játék) Például esküvőre általában fehér vagy tojáshéj színű, hosszú, elegáns ruha az elvárt. Természetesen ettől el is lehet térni, ha az a kívánság. Játékhoz pedig a legfontosabb a kényelem, a strapabíróság, hogy jól lehessen benne mozogni és hogy persze ne a legvilágosabb anyagból legyen.
  4. Akinek a terv és a ruha készül annak az igényeit kell, hogy kielégítse a megálmodott mű.

Rengeteg tervem van papíron és sok ruhám ezekből már el is készült. Az idők folyamán terveztem magamnak szoknyát, blúzt, inget, zakót, horgolt bolerót, fürdőruhát, nemez és bőr táskát is, szütyőt, kötött sálat, nemez kalapot és menyasszonyi ruhát is. A kivitelezésben néha kértem segítséget, egy-egy bonyolultabb szabásnál, horgolásnál. A kötést, a nemezelést és időnként a szabást-varrást is magam csináltam. Ugyan tanultam varrni, de nem tartozik az erősségeim közé.

Amit a mai napig sem szeretek átengedni az a farsangi jelmezek varrása, meg a lakberendezési dolgok öltögetése. Ilyen például a rókás baldachin a fiunk ágyán, a rácsvédőjük a babaágyon, a fésű és csattartónk és számos díszpárnánk huzatja. Szeretem a természetes anyagokat a tervezett ruháimban és magamon. Szeretem a fényes, áttetsző, selymes, vagy bársonyos, vékony vagy vastag textileket. Kedvelem az állatos, virágos mintákat. Oda vagyok varráskor, mosáskor nem szöszölő, nem gyűrődő anyagokért. A természetesen gyűrt anyag is jöhet. Mivel nem szeretek vasalni. Imádom a szép színeket, néha meghökkentő kombinációban is. A kedvenc színeim -amiket magamon viselek- időről-időre változnak. A kékes színek viszont mindig előnyt élveznek a ruhatáramban. A középiskolában kezdődő fekete korszaknak már egy ideje búcsút intettem, már csak egy-egy darab őrzi emléküket.

Olvasd el még ehhez a témához fűződő másik bejegyzésemet is!

 Ha további képek érdekelnek nézd meg filmemet Youtube csatornámon!

Szólj hozzá

kép könyv újság divat esküvő festmény technika alkotás grafika fekete-fehér kontakt élmény színes akvarell papír ceruza tervezés textil minta anyag menyasszonyi ruha divattervezés esküvőiruha mintaterv akvarellpapír