2019. dec 27.

Rajz a géppel, nem gépiesen

írta: Sz. Barta Ágnes
Rajz a géppel, nem gépiesen

Számítógépes rajz

Rajzolni már gyerekkoromban nagyon szerettem. A számítógép csak kisiskolás koromban jött be az életembe. Ekkor még én is csak játszottam vele, mint a legtöbb hozzám hasonló korú lány. Középiskolában egy akkor már nagyon divatos szakra, informatikára jártam. Ez közelebb hozta a számítógép játékon túli oldalait is hozzám. Igaz nem lett belőlem programozó, de azóta már nem nélkülözöm a számítógép használatát játékon kívül sem. Máig sem hanyagolom el a kézi rajzolást, de a számítástechnika ennek a tevékenységemnek is része lett. Sokszor folytatom a képem a számítógépen, mert szöveget szeretnék rá tenni, vagy mert online szeretném felhasználni. A digitalizálás után még utófeldolgozni szoktam a képeket (fényerőt, kontrasztot stb. állítok), hogy a digitális verzió ugyanazt a hatást keltse, mint az eredeti. Sokat használtam ehhez az Adobe Photoshop-ot, Illustrator-t, mivel ezek voltak elérhetőek a suliban. Ezek használatosak egyébként sok cégnél is. Manapság főleg Linux-szon futó ingyenes programokkal dolgozom (gthumb, GIMP, inkscape), mert ezek egyrészt nem vágnak földhöz anyagilag sem és sok dolog van rajtuk, ami még jobb is, mint fizetős társaikon. Ezenkívül vannak még online programok is, de azokkal vigyázni kell, mert általában csak részben ingyenesek. Mindenképp olvassátok el a használati feltételeket.

boldogkaracsony01_logoval.png

boldogkaracsony02_logoval.jpg

Nagy könnyebbség egy pályakezdőnek, vagy egy vállalkozónak, hogy a Linux-os programokért nem kell vagyonokat fizetni. Lehet, hogy mások kicsit, mint amit megszoktunk, de mint mondtam nekem például sok mindenben még kézre állóbak is. Aki újonnan tanulja, annak meg mindegy. Számítógépes programokkal pl. karácsonyi üdvözlőlapot is készítettem. A munka majdnem olyan volt, mintha kézzel scrapbook-oztam volna. Különböző rétegeket raktam össze, radíroztam az egyikből, vágtam ki a másikból. Beillesztettem képeket és árnyékkal láttam el néhányukat. Amiben más a valódi scrapbook-ozástól, hogy sokkal könnyebb a változtatás, mert itt ha elrontok valamit, egy gombnyomással vissza tudom vonni. Több másolatot, több verziót tudok készíteni. A karácsonyi képeslapokat, itt a blogbejegyzésemben elhomályosítottam az arcok helyén a saját arcom kivételével, személyiségi jogokból kifolyólag.

karacsony02_logoval.jpg

kari01_logoval_homalyositva.jpg

kari02_logoval_homalyositva.jpg

kari03_logoval_homalyositva.jpg

terv06_logoval_homalyositva.jpg

Ha van digitalizáló táblád -nekem Wacom Bamboo-m van, ami nagyon nagy segítség- a hozzá tartozó ceruzával, úgy rajzolhatsz, mint ha igazi ceruzával rajzolnál. Készíthetsz fotószerű festményeket, úgy hogy nem kell festékesnek, vizesnek lenned sem neked, sem a környezetednek. Persze azért nem fogja kiváltani a festés élményét, de minden esetre megkönnyíti az ember életét.

kutya_logoval.jpg

latvanykep_logoval.jpg

lo03_logoval.jpg

lofej_logoval.jpg

lovacska01_logoval.jpg

allatok_illusztracio_logoval.jpg

Szólj hozzá

program rajz digitális számítógép képeslap illusztráció scrapbook üdvözlőlap Karácsony