2020. máj 01.

Csendéleteim, ecsetelem nektek

írta: Sz. Barta Ágnes
Csendéleteim, ecsetelem nektek

Rengeteg csendéletet festettem gyerekkoromban a rajz-festő szakkörön. A festőművész tanárunk minden alkalommal hozott valami csendéletnek valót, berendezte az egyik asztalra, és le lehetett festeni, rajzolni, annak aki szerette volna. Különösen szerettük az ehető kompozíciókat, mert azt már nem vitte haza a foglalkozás után a tanárnő. A virágos kompozíciók pedig ellenállhatatlanul szépek voltak. Nem lehetett őket nem megörökíteni, és muszáj volt mindezt akvarell festéssel megtenni. De olyan is volt, hogy pasztell krétát, vagy szenet használtam fel a papírra vitelükhöz. Már nagykorú voltam, amikor először nyúltam akril, vagy olaj festékhez. Olaj festékkel inkább tájképeket festettem. Ezenkívül készítettem csendéletet fotográfiai technikákkal is. Amikor fekete-fehér fényképezést és előhívást tanultam sokat kísérleteztem üveg poharak bevilágításával, a kép megkomponálásával, lefotózásával és előhívásával. Ehhez legalább két fényforrást állítottam be. A poharakat tükörre raktam, hátterükbe drapériát állítottam be. Valamire rátűztem felül a selyemanyagot és egy másik alacsonyabban lévő pontra is ráerősítettem, hogy szép legyen az esése. Nem különbözött a kompozíció beállítása a lefesteni kívánttól. A végeredmény viszont jóval többet várat magára, ha az ember az analóg fotó technikáját választja. Készült csendéletem linómetszettel is már, ezt még gyerekként alkottam meg.

A padlizsán és a citrom visszatérő kompozíciós elemeim, mert gyönyörű színük van. Az üveg edény, váza pedig nagyon szép akvarell technikával. A festési technikákról már írtam egy régebbi bejegyzésemben, hogy mikor mit érdemes használni, olvassátok el azt is.

Mielőtt elkezdjük a festést, rajzolást érdemes két kezünkkel kis téglalapot formálva képkivágást keresni magunknak. Olyat ahonnan a legszebben látszik a megörökítendő kompozíció. Lehet alulról, felülről, oldalról is kiválasztani a lapra kerülő részt. Egy érdekes képkivágás még izgalmasabbá teheti a tárgyunkat. A kompozíciónak nem kell feltétlenül középpontosnak lennie.

A színekkel is érdemes játszani. Az árnyékban mindig van egy kis lila. A fények és árnyékok felvitele is nagyon fontos. Fekete-fehérben a képek leginkább akkor mutatnak jól, ha egy szép formát szeretnénk megmutatni, amin izgalmas fények és árnyékok vannak.

Jól mutat egy gyümölcsös, zöldséges kompozíció a konyhában, étkezőben. Egy virágos csendélet pedig nagyon üdítő egy nappaliban, vagy romantikus egy hálószobában.

Anyák napjára is jó ajándék lehet egy kép egy szép virágcsokorról, ami sohasem hervad el.

ibolya.jpg

Szólj hozzá

fotó festmény technika alkotás virág fekete-fehér kontakt színes papír víz tervezés festés festék csendélet akril rajzszakkör talpaspohár olajfestés Konyhaművészet képgrafika akvarellpapír bartacreativestudio