2021. ápr 02.

Hímzés, nem hímezek-hámozok

írta: Sz. Barta Ágnes
Hímzés, nem hímezek-hámozok

nepi_motivumok.JPG

Anyukám nagyon sokat hímzett lány korában lehet, hogy onnan van nekem is az érdeklődésem a hímzett dolgok iránt. Lenyűgözött a sok színes virág, és az indás motívumok szövevénye. Én is rengeteget rajzolgattam hasonló mintákat ide-oda. Engem is megtanított még gyerekként a kézi varrásra, pelenkaöltésre, szálöltésre, láncöltésre, lapos hímzésre. Türelmem ugyan kevés volt hozzá, mert állandóan futottam, labdáztam, babáztam, fogóztam, és hasonló elfoglaltságok után néztem a napom nagy részében. Sokáig nem tudtam megmaradni a fenekemen, de azért időről-időre neki gyürkőztem a még korántsem kisujjamból kirázott technikáknak, hogy valami szépet alkossak.

Tanultam népművészetet huszonévesen, és az érdeklődés, ha lehet csak fokozódott a hímzés irányába. Van a szekrényemen egy vastag könyv "Magyar népművészet" címmel, onnan másoltam ki a fent látható mintákat.

torcsi01.JPG

Később gépi hímzéssel is próbálkoztam. Ezeket a műveimet ajándéknak szántam. Vettem egy törölközőt az IKEA-ban, felrajzoltam rá egy kislányt, majd a varrógépemen egy szép öltést választottam, és a rajzom vonalán haladva körbe "hímeztem" a kislány formát. A törölköző babaváró ajándéknak készült és nagy sikert aratott. Készítettem hasonló módon egyedi ajándékot, más alkalomra, ezüst színű cérnával is törölközőre.

asztali_futo.png

Ezt a keresztszemes hímzést karácsonyra készítettük férjemmel anyósomnak. Vettem hozzá keresztszemes anyagot, és hópelyheket terveztem négyzethálós papíron. Sokat terveztem. Mindegyik más volt, mert az igazi hópelyhek sem egyformák. Még férjem is tervezett hozzá egyet-kettőt. Beavattam az anyagunkat, hogy később már ne menjen összébb. (A beavatáshoz jó meleg vízbe áztatjuk be a textilt egy rövid ideig.) Ezután körbeszegtem az anyagot, ami futónak készült, azaz a karácsonyi terítő felé dísznek. Végül már csak ki kellett hímezni fehér hímzőfonallal a terítőnk. Hosszasan elvoltunk a hímzéssel, hogy betöltsük sok kis hópehellyel az egész futót. Ez a munkánk is megérte a sok fáradozást, mert legnagyobb örömünkre tetszést váltott ki az ajándékozandó félben.

tervezes-himzes.jpg

Húsvéti ihletésű mobiltelefon-tartót is készítettem. Terveztem nyuszi mintákat egy négyzethálós papíron. Vettem tojáshéj színű keresztszemes anyagot és kiszabtam belőle egy akkora részt, amivel be tudom vonni a telefonomat megvédő szivacsdarabokat. Ezután a mintákat elkezdtem egymás után felhímezni az anyagomra. A nyuszikhoz bordó és piros hímzőfonalakat használtam, ami illik a Húsvéthoz, és egyes nyulak színe sem tér el sokban tőlük. Alulról öltöttem a tűvel a becsomózott cérnám, és elkezdtem kereszteket hímezni az anyagba. Volt, hogy függőlegesen, volt, hogy vízszintesen haladtam a papíron lévő mintáimat követve -mikor melyik volt a jobb-, hogy a háta is szép legyen a hímzésemnek. Érdemes minél jobban eltervezni, hogy fogunk haladni, hogy hátul ne legyen egy fonaldzsungel az anyagunkon. Vigyázni kell, hogy kellő erősséggel húzzuk meg a szálunkat, hogy se felül, se alul ne maradjon hosszú. Körülbelül mindenhol ugyanannyira húzzuk meg a szálat. Ne legyen se túl feszes, se túl laza, mert egyik sem szép. Hogyha véletlenül elrontanánk, mert egy helyre keresztet raktunk, ahova nem kellett volna, vissza lehet fejteni. Én a fentiek közül gyerekkoromban minden hibát elkövettem, de még most is nagyon kell figyelnem és számolgatnom, ha egy bonyolult mintát tervelek ki. Méteráru, vagy hobbi boltokban lehet kapni előre felrajzolt mintás keresztszemes anyagokat, ahol csak ki kell választani a színeket a hímzőfonalakból és már mehet is a munka. Megkönnyíti a dolgunkat, hogy a színek rá vannak nyomtatva az anyagra. Arra a színre kell a keresztet hímezni, amire leginkább hasonlítanak a kiválasztott cérnáink. Így szinte el sem lehet rontani a hímzést. Gyerekeknek és kezdőknek nagyon ajánlott. Hogyha viszont szeretnél saját mintát tervezz és számolj, hogy szép legyen a hímzésed! 

mobiltok.jpg

Amikor kész lettem a hímzéssel, nekiálltam megvarrni a mobiltokomat úgy, hogy két szivacsot is belehelyeztem előre és hátulra az anyagba. Mivel szegény telefonok nincsenek biztonságban a kezemben, ezért remélem ez a tok majd megvédi a mobilomat a sérülésektől, ha esetleg kiesne onnan.

Még említést tennék a többi, általam gyakorolt hímzés-öltés fajtáról is, amikről talán a következő bejegyzésemben többet is elárulok majd! Ezek a pelenkaöltés, szálhímzés, lapos hímzés és a láncöltés.

oltesek01.jpg

Ha tetszett a bejegyzés like-old, iratkozz fel új tartalmakért, és ha megteheted támogass engem a Donably-n! 

Ezzel a mai témám végéhez értem. Találkozunk jövőhét péntek 11 órakor! Addig ezeken a csatornákon is megtalálhattok! Sziasztok! 

https://hu.pinterest.com/szocs_barta_agnes/

https://www.instagram.com/bartacreativestudio

https://www.facebook.com/bARTamuhely​

https://www.facebook.com/bartacreativestudio

https://www.bartacreativestudio.com/ 

és ha támogatni szeretnél...

https://www.donably.com/barta-creative-studio

Ha érdekel a varrás, ruha és kiegészítő készítés nézd meg az alábbi videóimat! Jó nézelődést!

Itt táskát újítok fel tűvel, egy kis bőr anyagot és szőrt használva.

Itt pedig csak a kendőt szegtem körbe varrógéppel és aztán átadtam magam a festés élvezetének.

Ha pedig a divat, a ruhák és a grafika szerelmese vagy, akkor nézd meg direkt Neked készített lejátszási listámat!

Találkozunk jövőhét pénteken! Addig ezeken a csatornákon is megtalálhattok! Sziasztok!

https://www.instagram.com/bartacreativestudio

https://www.facebook.com/bARTamuhely​

https://www.facebook.com/bartacreativestudio

https://www.bartacreativestudio.com/ 

 

Szólj hozzá

videó rajz technika alkotás ajándék ékszer virág videók nyuszi tervezés kislány dísz törölköző hímzés terv anyag vágás hópehely futó keresztszemes hímzés varrógép terítő mobiltok Karácsony Húsvét hímző fonal négyzethálós papír