2020. okt 09.

Gyöngyszövés, gyöngyöző homlok nélkül!

írta: Sz. Barta Ágnes
Gyöngyszövés, gyöngyöző homlok nélkül!

Régebbi blogbejegyzésemben írtam már a Magyar Vár Táborról, ami olyan -többek között kézműveseket felvonultató- tábor volt, ahol sokat lehetett tanulni. Készítettem itt kötelek, bőrtermékek, nemez holmik, fafaragás és rézdomborítás mellett gyöngyszövött karkötőt is. Az egészet görögös mintával álmodtam meg. Tojáshéjszínű és hagymalila gyöngyöket választottam hozzá. Hat darab cérnaszálat kötöttem egy fakeretre. A fa keretet kiválthatod egy doboztetővel is, lényeg az, hogy egymás mellett legyenek közvetlenül a cérnaszálak és feszesek legyenek. A szövés maga hasonló, mint a többi szövés, csak itt gyöngyöket használunk. Fonallal már szőttem, gondoltam ez sem lesz talán nehezebb, így belekezdtem. A hat felvetőszál közül az egyik szélsőre rácsomóztam a befűzött tűmben lévő cérna végét. Ezután minta alapján felfűztem öt gyöngyöt. A felfűzött gyöngyöket beigazítottam a felvetőszálak közé, majd alulról visszafelé haladva rögzítettem azokat. Ezután megint felfűztem öt gyöngyöt, és folytattam a második sorral. Ezt ismételgettem, amíg olyan hosszú nem lett a karkötő, hogy már elég volt a karomra. Hogyha elfogy a cérnánk meg kell csomóznunk a felvetőszálon és egy újat odacsomózni. Ha kész a karkötő, le kell vágni a felvetőszálakat is és meg kell csomózni azokat. Ezután hozzá lehet kötni a lánckapcsot és kész. Az így készült szép karkötőmet azóta is szívesen hordom, és ez az egyik legszebb saját készítésű ékszerem.

gyongyszoves.jpg

Gyöngyvirágot drótra először körülbelül nyolc éve készítettem. Élénk színű gyöngyöket válogattam össze kevésbé harsány színű gyöngyökkel. Először is sziromleveleket kellett a gyöngyökből fűzni a virághoz. Fogtam egy gyöngyszemet, amin kétszer áthurkoltam a drótot, hogy fixen legyen kb. a drót közepén. Ezután 2 gyöngyöt fűztem fel a két drótszálat ellentétes irányból átvezetve rajtuk. Majd ugyanezt ismételtem meg 3-4-5 gyöngyszemmel, és fejeztem be 4-3-2-1 gyöngyszemmel. Elkészítettem négy sziromlevelet és összekötöttem őket egy nagyobb gyönggyel, ami a virágom közepe lett ily módon. A szirmok alatt hagytam drótot, hogy fel lehessen drótozni, amire csak szeretnénk. Kész lett a gyöngyvirágom, úgy is, hogy nem is készítettem gyöngyvirágot. :) Fel lehet tenni ruhára dísznek a kis virágunkat, brosst, vagy gombot készíteni belőle, vagy hajgumira is rátehetjük. Mindenkinek jó fűzést és szövést kívánok!

 

gyongyvirag.jpg

Szólj hozzá

virág drót dísz gyöngy minta karkötő cérna kitűző hajgumi gyöngyvirág harsány bross divattervezés gyöngyfűzés kapocs gyöngyből gyöngyszövés görögmotívum ruhára gyongyszoves gyongyozo homlok nelkul