2020. máj 15.

Akt, mindig aktuális

írta: Sz. Barta Ágnes
Akt, mindig aktuális

Az első aktomat az érettségi utáni iskolámban rajzoltam egy fakultatív óra keretében. Ide főképp azok jártak, akik felvételizni szerettek volna az egyetemre. Természetesen én sem hagyhattam ki. Amikor bementem, eléggé zavarba jöttem, hogy egy idegen meztelen emberrel vagyok egy szobában néhány nem meztelen ember társaságában, és a pucér embert le kell rajzolnom szőröstül-bőröstül. Eleinte az intim testtájakat a mellettem ülő barátnőmmel együtt eléggé elnagyoltan rajzoltuk. Szégyelltem, hogy stírölöm ezeket a testrészeket még ha ezt az alak papírra vetése céljából is tettem. Idővel aztán belejöttem. Nagyon szerettem aktot rajzolni, mert csodálatos az emberi test. Szerettem vékony embert is rajzolni, kövért is, férfit is nőt is. Nem válogattam, csak az volt a lényeg, hogy egy érdekes testtartásban rajzolhassam le a modelleket. Voltak olyan modellek, akiket sok iskolában rajzoltak. Vicces volt, amikor találkoztunk velük egy másik felvételiző portfóliójában. Hozzánk "csak" 3-4 modell járt. Később más helyeken tudtam még más modelleket is rajzolni. Személy szerint a divattervezés és az animáció készítés miatt volt nagyon fontos, hogy elsajátítsam az alak rajzot. Legyen az akt vagy sem.

festett_akt_03.jpg

Az akt rajzhoz tisztában kell lenni azzal, hogy néz ki az ember hús nélkül. Rengeteg csontvázat és koponyát rajzoltunk kezdetben. Groteszk látvány volt.

Ezután azt is tudni kellett, hogy épülnek a csontokra az izmok. Ez is nagyon fontos a rajzoláshoz. Az emberi test hengeres és gömb szerű formákból épül fel. Ezt is jó, ha tudjuk és meg tudjuk jeleníteni a papíron. Ezek után -ha már a formák megvannak- jönnek csak a finomságok pl. a haj és egyéb felületek. Én eleinte HB-s ceruzát használtam és így a rajzaim alig emelkedtek ki a térből.

izmok.JPG

Persze meg lehet alkotni az alakokat festékkel, vagy egyéb eszközzel (pasztellkréta, szén, diófapác...) is. De készíthetünk aktot akár képgrafikával is.

Érdekes, ha az aktunkat a feje közeléből, vagy a lábához közel ülve rajzoljuk, mert akkor rövidülésben látjuk. Híres képek is készültek így. Egészen elképesztően tud kinézni a látvány. Például Mantegna - Halott Krisztus című festményén.

A modellünk állhat, ülhet vagy fekhet is a képünkön. Az álló pózok közül nagyon ismert a kontraposzt. Így áll például a Dávid szobor Michelangelo alkotása, vagy az ülő szobrok közül Roden: "A gondolkodó" szobra, az álló festmények közül pedig Pierre-Auguste Renoir Fekvő női akt című festménye.

Szólj hozzá

kép festmény technika alkotás animáció grafika fekete-fehér élmény festés festék grafit divattervezés Jézus képgrafika karakterterv bartacreativestudio