2020. máj 22.

Pasztell, passzol hozzám

írta: Sz. Barta Ágnes
Pasztell, passzol hozzám

A pasztellkrétával való alkotás csodálatos dolog. Fantasztikus színek dömpingje van a művészellátókban, amiből nagyon nehéz választani. Lehet, hogy akkor már jobb, ha készletet vesz az ember. Van a klasszikus pasztellkréta és van már pasztellceruza is, ami nagyon kényelmes, mert nem lesz tőle színes az egész kezünk. Viszont a klasszikus kréta színe szerintem sokkal erősebb. A fehér teljesen el tudja takarni, ha vastagon használjuk az alatta lévő színt.

"Felhők" című gyerekversemhez az illusztrációkat pasztellkrétával és filctollal készítettem. Nagyjából úgy vannak sorban a képek a kis könyvemben, mint az alábbi galériában.

A pasztellkrétával és a ceruzával is célszerű satírozó mozdulatokkal felvinni a színeket, mert akkor mindig hegyes marad az eszközünk és nem kopik annyira. Lehet szivacsot használni a színek elmosásához, mint az akvarell festésnél, vagy a szénnel való alkotásnál. Ha szépen összemossuk a színeket, olyan légies és könnyű lesz, mintha festettük volna. Radírral lehet a papírra fényeket felvinni. Ez teszi fel a csendélet, tájkép, aktrajz, vagy egyéb témánk megrajzolásának végén az i-re a pontot.

Ez egy csendélet padlizsánokkal.

padlizsan.JPG

Ez pedig egy tájkép. Egy tengeri jelenetet mutat be, ami az egyik kedvenc témám.

vihar_a_tengeren.jpg

Az árnyékok és fények felvitele után fixálni kell az alkotást, hogy el ne kenődjön. Én nem a művészellátóban kapható fixálót használtam hozzá sohasem, hanem egyszerű hajlakkal fújtam le a kész művem, annak még az illata is jobb volt.

Én főleg tájképeket készítettem pasztellkrétával, mert azok nagyon kihozzák ennek a technikának minden szépségét. Pasztellceruzával pedig mese illusztrációk garmadáját készítettem el. Erre nagyon alkalmas ez az eszköz, mert húzhatók vele egészen vékony vonalak, és el is moshatók vele a színek, ha azt szeretné az ember. A mélységélességgel is lehet játszani. Kis mélységélességet használva az előtér tű éles a háttérben minden foltszerű. Ezt a portréfotózásban is sűrűn használják, hogy leválassza a hátteret az arcról. Nekem pedig az illusztrációimnál az állat alakok voltak fontosak, ezért azokat hangsúlyoztam ki a mélységélességgel játszva.

Ez a néhány kép a "Szinonímák" című két részes gyerek verses könyvemből van.

Akár a pasztellkrétát válassza az ember, akár a pasztellceruzát nem csalódik. Én újra és újra előveszem őket.

Szólj hozzá

könyv tájkép tenger állatok illusztráció hajó padlizsán csendélet pasztell pasztell kréta Felhők könyv illusztráció Szinoníma