2020. jún 05.

Krokizás, nem csak a krokodilokról szól

írta: Sz. Barta Ágnes
Krokizás, nem csak a krokodilokról szól

A kroki szó főnév, skiccnek is mondják. Több területen használják. Francia eredetű szó, a croquis (vázlat, „friss, ropogós”) és a croquer (ropog) szavakból származik.

kroki.jpg

A képzőművészetben a jelentése hevenyészett vázlat, gyorsan, pár jellemző vonallal elkészített rajz.
Egy utcai rajzoló pár perc alatt krokit készít bárkiről. A festőművész a megfestendő kép témájáról készít először néhány krokit.

Az irodalomban a jelentése: rövid írás, amely egy időszerű kérdésről szól. Érdekesen, színesen megírt, gyakran torzító vagy bíráló élű cikk.
Az internetes blogokon minden nap megjelenik egy időszerű kroki. Az írók egy időben rendszeresen írtak krokit az újságoknak.

A földrajz is használja ezt a szót, ott térképvázlat, amely elnagyoltan ábrázolja egy terület felszíni formáit.
Egy hajóskapitány krokit készít a felfedezett partszakaszról. Az eddig ismeretlen szigetről egy kroki készül a hajónaplóba.

Szeretek krokit készíteni, mert gyorsan kész van, friss és kifejező. Van, hogy mulatságos is. Olyan, mint egy fénykép. Én általában grafittal szoktam krokit készíteni, de előfordult már, hogy ecsettel és festékkel, vagy diófapáccal tettem mindezt. Néha lehet, hogy kicsit túlzó karikatúraszerű a rajz. Ha valaki animációs filmet készít jó, ha a megfilmesíteni kívánt figurájáról készít néhány krokit. Ez segít a mozgás megtervezésében.

Nem feltétlen csak emberről lehet krokit készíteni. Én például szitamintáim megalkotásához állatokról készítettem krokikat. Rendszeresen járok az Állatkertbe, mert nagyon szeretem az állatokat és a növényeket is. Megfigyelni, megérinteni, csodálni őket, és nevetni a dolgaikon. Ilyenkor viszek magammal egy noteszt és több oldalról, több mozdulatát leskiccelve az állatoknak, idős és fiatal példányokat is megörökítek. Ezeket a rajzokat itthon feldolgozom. Beszkennelem, kontrasztosítom, kivágom és szövegeket szerkesztek mellé. Ha bővebben érdekel a téma két részes szitázásról szóló blogbejegyzésemben még olvashatsz róla.

Ha valaki egy portrét, vagy aktrajzot szeretne készíteni akkor is érdemes vázlatolnia, akkor kevésbé tudja elrontani a rajzát. Személy szerint én néha jobban szeretem a laza vázlatot, mint a vérverejtékes, hárommillió vonalból álló, három óra alatt megalkotott művet.

Próbáljátok ki, ha elrontjátok, jöhet a következő kroki, ami már biztos jobb lesz!

Szólj hozzá

irodalom rajz állat animáció képzőművészet vázlat állatok földrajz alak karakter szitázás skicc kroki szitaminta