2020. jún 19.

Animatik, ez nem matiné

írta: Sz. Barta Ágnes
Animatik, ez nem matiné

Az animatik a filmgyártásban használt kifejezés (angolul animatics). A pre-produkció során a képes-forgatókönyv (angolul storyboard) szerepe, hogy képileg megjelenítse a forgatókönyvben leírt történetet. Ezt követő fázis az animatik, amely a képes-forgatókönyv képkockáiból összevágott mozgókép. Mivel az a folyamat nagyrészt a vágás munkafolyamatból áll általában az animatik már hangot is, adott esetben a dialógust és kiegészítő hangokat, zörejeket is tartalmazhat. Az animatik tulajdonképpen az elkészülő filmnek egy nagyon korai változata, amelyet megtekintve a szakmabeliek kreatív döntéseket tudnak hozni. A 3D animáció készítésénél általában az animatik készítését követi illetve kiváltja a 3D animatik. Ez a folyamat a 3D technikák (3D szoftverek) nyújtotta lehetőségeket kihasználva olyan mozgókép készítését jelenti, amely a végső filmtől tulajdonképpen csak minőségben tér el, mivel a végső film is 3D technikával készül. Ugyanakkor a filmgyártásban is egyre gyakrabban készül 3D animatik, még a forgatás előtt, mely a rendező és a producer(ek) számára is segítség felmerülő kreatív, technikai és költségvetési kérdések megválaszolásához. A fenti sorokat a Wikipédiából idéztem.

Alább láthatjátok a storyboard képeimet szöveg nélkül a Felvétel c. filmemhez. A képeket egyszerűen grafittal készítettem, nem cicóztam. Ezeket egy program segítségével kivágtam és tettem a választott zenéimet, hangjaimat alá. Az volt a lényeg hogy, egy jellemző képpel gyorsan megmutassam mi fog történni a filmben.

Látványképet is célszerű készíteni a filmhez az ötletelés fázisban. Én linómetszettel alkottam meg ehhez a filmemhez a látványképet.

felvetel_01.jpg

Ezek a Labda c. festményanimációs filmem látványképei képgrafikával, festékkel és a figuratervei festékkel. Ezeket is fontos megalkotni még mielőtt belevágnánk a film animálásába. Ezzel a film hangulatát is be tudtam mutatni még mielőtt meglett volna belőle akár egy kocka is. Ha nem egyedül dolgozik az ember, hanem segítséget vesz igénybe, akkor jó, ha be tudja mutatni például a zeneszerzőjének, hogy milyen lesz a filmje látványvilága.

A Tűz és tenger című filmemnél is használtam animatikot, úgy ahogy minden más animációmnál.

t_es_tenger_c_film_06.jpg

Itt megnézheted a Felvétel című filmem animatikját. A néhány kifejező kép és a hangok segítenek az animátornak is a további munkálatokban és a normál földi halandók is leveszik belőle, hogy mi lesz a filmben. :)

Itt pedig egy-két filmem részletét, így készültjét láthatod! Próbálgatni kell a karaktereink mozgását a film érthetősége és élvezhetősége kedvéért. A Tűz és Tenger című filmem részleteit legelőször fekete-fehérben, majd a Labda című festményanimációmat színesben nézhetitek meg.

A Labda című animációs filmem jelenetének egy-két részletét láthatjátok. A fákat és egyéb részleteket külön-külön festettem meg üveglapra, zöld háttér előtt. Ez alá került később a háttér és a főszereplőnk. Sok-sok részletből állt össze végül a kész filmem.

Szólj hozzá

film kép videó grafika papír festés storyboard terv vágás skicc figuraterv satír festményanimáció grafikai program filmvágó program animatik