2020. nov 27.

Irkafirka, amiből ötletek születnek

írta: Sz. Barta Ágnes
Irkafirka, amiből ötletek születnek

Sokat firkáltam már gyerekkoromban a füzeteim, tankönyveim szélére. Olvastam, hogy annak, hogy ki mit firkálgat pszichológiai jelentése van. Én rajzoltam csillagokat egymást metsző vonalakkal, virágokat, párhuzamos és merőleges vonalakat, spirálokat és egymást össze-vissza metsző vonalakat, amiket egy-egy bezárt formarészen besatíroztam. A legtöbbet talán ének órán alkottam. Rajzoltam bajszot, szakállt, napszemüveget az énekkönyvben lévő zeneszerzők portréjára. Az ének füzetem szélei meg tele voltak virágokkal, amit az operamesék hallgatása közben firkálgattam. Egy fiú osztálytársammal pedig az asztalon rajz csatáztunk. Az asztalra rajzolt egy csomó tankot körém. Én rajzoltam a másik oldalra töltény visszaverő tükröket vagy töltényevő szerkezeteket, és erre ő is válaszolt valamit rajzban. Természetesen a végén az egészet leradíroztuk az asztalról. A grafit ceruzám szerves része volt az életemnek, de az ének füzetbe azért a tollat sem restelltem használni.

logo_es_egyeb_tervek01.jpg

Logó és honlap grafikai tervek néhány nyomtatólapon.

logo_es_egyeb_tervek02.jpg

Később, amikor művészeti iskolába jártam, a firkálmányaim jó szolgálatot tettek nekem a tervezés első fázisában. Ezt a divattervezésben "gyűjtés"-nek nevezik. Könnyen készülhetnek belőlük például logók is.

allatok_szitazashoz.jpg

Állatkertben készült krokijaimat felhasználtam szitamintáimhoz.

Az emberek általában könnyebben rajzolnak kicsiben, grafittal, tollal, mert ha kicsiben rajzol az ember nem sajnálja annyira a papírt, ha nem sikerül a mű. Nem kell hozzá feltétlenül egy A3-mas akvarell-papír, elég egy post-it is, ami gyakran van körülötted, ha ülőmunkát végzel. Ha pedig nyomtatólapra kezdesz firkálgatni, arra ráfér egy csomó kis terv is.

isten_kezeben_terv.jpg

A Duna Tv-ben töltött gyakornokoskodásom alatt terveztem az "Isten kezében" sorozat DVD borítójához.

Ha nem jutott eszembe semmi, a kedvenc témáimat vettem elő (lovak,
tengerek, fák és emberi alakok) ezekről rajzolgattam főleg. Amikor például logót, ikont tervezek direkt jól jön, ha skicceket készítek előtte, mert van, hogy egy skicc bizonyul a legjobb választásnak. Persze még érdemes felturbózni egy kicsit a számítógépen is, mert ugye úgy is digitalizálni kell szkenner, vagy fényképezőgép segítségével. Ilyen műveletek közben romlik a rajz, ezért például nem árt egy kicsit kontrasztosítani.
Terveztem honlapra ikonokat, logókat saját használatra és felkérésre is. A saját használatúval könnyebb volt a dolgom, mert a megrendelő én magam voltam. Jól tudtam mit szeretnék, mi tetszik és mi nem. Legfeljebb azzal kellett küzdenem, hogy másnak is ugyanazt jelentse a rajzom, mint amit én szeretnék vele kifejezni.
Megrendelésre viszont sokkal nehezebb rajzolni, mert ott a megrendelő igényeit kell kielégíteni, még ha neked, amit ő választ szín, téma  stb. nem is a kedvenced. Az a fontos, hogy neki tetszen a mű. Valamelyest tudod terelgetni őt, hogy közös nevezőre jussatok, és tőled se legyen idegen munkád végeredménye. Pláne nehéz a helyzet, ha a megrendelő kicsit sem tudja mit szeretne, de mégis mindent ő akar kitalálni, mert másképp nem érzi sajátjának a tervezett dolgot. Érdemes az elején megállapodni a keretekben, hogy ne dolgozz ingyen és ne vesztegesd az idődet arra, akivel nem tudtok együtt dolgozni.

sport_cegnek.jpg

Tervek sportruházatra egy divatcégnek.

A satírozásnak nagy szerepe van ebben a videómban. Ezzel a szép firkás módszerrel remek háttereket, ruhaterveket és mintaterveket lehet készíteni többek között, ha pedig gyerekekkel látsz neki az alkotásnak, akkor meg egy jó játék lehet.

Sok ember alakot firkálgattam mire kialakult a 3 másodperc alatt papírra feldobott alakrajzom. Ezután készülhet csak a ruhaterv. Nézd meg erről szóló videómat is! 

Sokan rajzolgattak gyerekkoromban velem együtt, a tankönyvek füzetek sarkaira úgy, hogy a könyvet pörgetve kis animációs filmmé váljanak a rajzaik. Ebben a videómban pörgetős könyveim készüléséről beszélek, és bemutatom a nézőknek, hogy néznek ki azok. Igaz itt nem a rajzos formát mutatom be, ez a módszer azonban  könnyebbséget jelenthet annak, aki a rajzolástól idegenkedik.

Jövőhéten találkozunk! Ha tetszett a bejegyzés like-old és, vagy iratkozz fel! Itt pedig karácsonyi nyereményjátékom részleteit olvashatod. Ne feledd, most vasárnap lesz advent első vasárnapja!

Szólj hozzá

kép könyv logó rajz képek technika alkotás grafika ötlet fekete-fehér megrendelés vázlat papír irkafirka toll állatok virágok illusztráció tervezés csillagok grafit firka terv skicc divattervezés divatrajz kroki satír honlapterv szitázáshoz divattervezéshez