2021. ápr 09.

Vicces, megszokott és különös eszközök alkotáshoz

írta: Sz. Barta Ágnes
Vicces, megszokott és különös eszközök alkotáshoz

sok_ceruza.jpg

Mindig szerettem rajzolni és az alkotásaimhoz rengeteg eszközt begyűjteni magamnak, hogy még több mindent tudjak kihozni a műveimből. Ezért van, hogy annyi eszközöm van, hogy számát sem tudom. A grafikáimhoz a legérdekesebb eszköz, amit valaha vettem magamnak egy grafit ceruza volt. Bécsben egy művészeti múzeum design boltjában vásároltam, majd 20 éve. Ez a grafit ceruza hajlítható. Állítólag a grafit ceruza készítésének eljárása elején a grafit még rugalmas, csak ezután merevítik meg, hogy faborításba tegyék. Ezt a grafitot úgy hagyták és inkább műanyag csővázat kapott a grafit, hogy lehessen használni az így készült vicces ceruzát. Vettem ajándékba is egyet. Az B-s ceruza volt, az enyém sajnos HB-s, így nehéz vele maradandót alkotni. :) Itt vettem cigaretta kinézetű ceruzát is, amit azóta sem használtam, mert addig vicces főleg, amíg nincs kihegyezve. Cipruson vettem térképes ceruzát, Erdélyben vettem óriás ceruzát, ami úgy 30 cm hosszú, 10 cm átmérőjű és szorzótábla feliratos ceruzám is volt már. Szerettem a tölthető rotringokat is.  Gyerekkoromban sűrűn kellett hegyet cserélnem, mert nagyon törtem a azokat. Azóta sokkal finomabban bánok velük, így tovább tartanak a hegyek is. Rendelkezek egészen régi ceruzával is, ami még apukámé volt, tölthető és normál ceruzahegy vastagságú a hegye. Nagy sláger volt gyerekkoromban a hegyváltós tolóbetétes ceruza. Ha elkoptattad az egyik hegyet csak kihúztad, alul bedugtad hátul és előjött egy tűhegyes új hegy. Körülbelül 9-szer játszhattad el ezt, mert összesen 10 heggyel rendelkezett a jópofa ceruza. Rajzoláshoz érdemes legalább 2B-s ceruzát használni, hogy látszódjon is a kép a papírodon.

 metal_szines.jpg

Színes ceruzából sem szenvedtem hiányt. Hatalmas készleteim voltak már gyerekkoromban. Szerettem őket szín szerint rendezni. Azóta van metál színű, van akvarell ceruzám, szén- és pasztellceruzám is. Ez utóbbi három használata nagy könnyebbség a vízfestés, a szénnel- és a pasztellkrétával való alkotás helyettesítésében. Nem lesz piszkos az ember keze. Az akvarell ceruzát lehet használni normál ceruzaként is, csak jóval drágább, mint a normál ceruza. Rajzolsz vele, aztán elég csak a kellő részt bevizezni egy kicsit. A vizezett részen néha teljesen mást színt kapunk, mint eredetileg szárazon a ceruza színe volt. Nagyon szerettem apukám lapos ácsceruzáját és az egyik oldalon kék, másik oldalon piros iskolai ceruzát is. Van olyan trükkös ceruzám, ami több színű hegyű és rajzolás közben színes vonalat kapunk. Nagyon jó móka használni. Szerintem még egy olyan gyerek, aki kevésbé szeret rajzolni is megkedveli ezt a tevékenységet néhány ilyen jópofa eszközzel. A kis kezdőknek a vastag háromszögletű ceruza is segíthet, mert könnyebb megfogni.

hegyezo.jpg

A ceruzákhoz elengedhetetlen a ceruza hegyező. Lehet kapni vékony és vastag ceruzákhoz valót is és a kettő kombóját is, amin mind a két méretű ceruzának van hely. Nővérem Angliából emeletes buszosat hozott nekem, régen pedig tekerőset használtunk, amibe a ceruzavégét be lehetett fogni és aztán tekerni kellett. A nagyon nagy ceruzákat pedig már csak sniccerrel, vagy csiszológéppel hegyezheted ki. Férjem becsavarja a fúrógépbe a ceruzát és a csiszológéppel csiszolja tűhegyesre a hegyét. Ez jóval gyorsabb és kézkímélőbb, mint a hegyezős megoldás. A mai ceruzák hegye hamar kitörik sajnos, régen nem volt ennyi baj velük.

filc.jpg

Filcből is van ezerfélém. Van normál vékony- és vastag hegyű, van tűfilc, ami nagyon elegáns, van alkoholos filc, ami sok felületre jó, van lakkfilc, ami még több felületre használható, van kerámia filc kerámiára, textilfilc textilre és a kedvencem a varázsfilc, aminek változik a színe amikor egy fehér filccel rásatírozol. Sajnos a filcek közös tulajdonsága, hogy hamar kiszáradnak és érzékeny a hegyük. Gyerekkoromban egy ideig még meg tudtuk őket "gyógyítani", hogy rövid ideig citromlébe mártottuk a hegyüket. Mostanában nem kísérletezek ilyen dolgokkal. Még ma is szeretem viszont használni a szövegkiemelő filceket. Ma már rengeteg színben vannak. Nekem a pasztell színűek a kedvenceim, de szépek neon színben is, és igazán a feladatukat a kiemelést, ezekkel a színekkel teljesítik a legjobban.

toll.jpg

Tollal is remek dolgokat lehet alkotni. A magyar találmányú golyóstollal rengeteget firkáltam tinédzser koromban. Aztán lett egy több színűre váltható tollam. Ha lehúzom az egyiket, azzal a színnel írhatok a papíromra. Négy színből választhatok, ha írni akarok. Piros, kék, fekete és zöld szín kerülhet általa a lapomra. Gyűjtöttem a töltőtollakat is és remekül bekoszoltam a ruháimat tustoll segítségével, ami nagyon művészi hatást kölcsönzött a papírra felvitt vonalaimnak. Később beszereztem radírozható tollat és csak UW fénnyel megvilágítva látható tintájú tollat is. Ezek hatalmas élményt nyújtanak, főleg egy tinilánynak. :)

szivamuhelyben.JPG

Festékek közül is számtalant próbáltam, kezdve a vízfestékkel és az iskolai temperával, majd használtam minden felületre használható akrilfestéket és lassan száradó olajfestéket is. Később a linó- és rézkarcfesték következet, amikor fejest ugrottam a képgrafika világába. Ma főleg barkácsoláshoz használok festékeket. Ilyenek a falfesték, fafesték és pác, festékszóró, pasztell színű matt táblafesték és mágneses festék. A mágneses festék nagyon vicces, mert lefesthetsz vele akár fa felületet, akár mást, ráragad a mágnes. Így készítettem férjem műhelyébe praktikus díszt. Tudom még ajánlani az üvegfestéket és a világítófestéket is.

Radírból van puha, de azt van hogy egyetlen radírozás alkalmával elhasználjuk. Van belőle tölthető is és illatos, amelyeknek a használata nagyon vicces. Hogyha viszont komolyak a szándékaink a rajzolással érdemes jó radírt használni. Nekem a kedvencem az elefántos. Jó még a gyurmaradír is, mert vele egészen vékony csíkot is ki tudunk radírozni a szénrajzunkból, ezzel a mozdulattal akár fényt adva a papírra vitt tárgyunknak. Van olyan radír is, ami még a tollat is kiradírozza, de néha közben a papír is eltépődik. Kellhet még egy-két dolog például rajzszög, amivel kifeszítheted a papírod, vagy vonalzó amivel egyenes és akár görbe vonalakat is húzhatsz.

papirok.jpg

Még a papírokról kell mindenképp szót ejtenünk. Lehet vékony, vagy vastag érdemes kiválasztani minden alkalomra a megfelelőt. A pausz papír nagyon jópofa, hogy átlátszik, a kartonból fantasztikus álarc készíthető, a nyomtatólapra mindent rányomtathatsz ami eszedbe jut és még a csomagolópapírra is jó vázlatokat lehet rajzolni. Ezerféle papír van. Érdemes utána járni. Kedvencem például a bőrutánzatú karton és a rizspapír, de még számtalan variáns létezik. Remélem meghoztam a kedveteket egy kis alkotáshoz. Jövőhéten találkozunk egy újabb témával! Nektek mi a kedvenc eszközötök? Van olyan jópofa eszköz, ami kimaradt a felsorolásból? Sziasztok!

Ha tetszett a bejegyzés like-old, iratkozz fel új tartalmakért, és ha megteheted támogass engem a Donably-n! Ezzel a mai témám végéhez értem. Találkozunk jövőhét péntek 11 órakor! Addig ezeken a csatornákon is megtalálhattok! Sziasztok! 

https://hu.pinterest.com/szocs_barta_agnes/

https://www.instagram.com/bartacreativestudio

https://www.facebook.com/bARTamuhely​

https://www.facebook.com/bartacreativestudio

https://www.bartacreativestudio.com/ 

és ha támogatni szeretnél...

https://www.donably.com/barta-creative-studio

 

Nézzétek meg ide kapcsolódó videóimat is, amiben rajzeszközöket használok.

 Legtöbbet nézett videómban ceruzával mutatok egy kis trükköt.

Itt megnézhetitek, hogy hogyan készítek egyszerű eszközökkel, hétköznapi tárgyakból papírkastélyt.

Itt a ceruzahegy lehegyezett maradékából készítek képet. Jó móka még gyerekekkel a buborékfestő technika, a karcolós kép és a titkos rajz is.

Itt kartonpapírt és jancsiszöget használok. Ezt is gyerekekkel is elkészíthetitek. Papírból is rengeteg dolgot lehet készíteni, főleg ha tudunk egy-két trükköt.

 Itt az illusztrációról beszélek. Többek között figura terveket is szoktam firkálgatni. Könyveimet sok módszerrel díszítettem, a linkben találtok egy nagyon reprezentatívat. Nyomtatólapra nyomtatva pedig készíthetsz pörgetős könyvet.

Itt az üvegfestékekkel festek. A lakásban pedig főleg fa és fal festékekkel alkotok.

A pólóimat így pingálom. Selyemre is lehet könnyen festeni a linkben lévő videómban. A divatrajzról pedig itt nézheted meg a videómat.

És végül, hogy hogyan is zajlik az alkotás folyamata. :)

Írj elérhetőségeimre, kövess csatornáimon és alkoss velem együtt!

https://www.instagram.com/bartacreativestudio https://www.facebook.com/bARTamuhely​ https://www.facebook.com/bartacreativestudio https://www.bartacreativestudio.com/

Szólj hozzá

kép videó kísérlet rajz technika alkotás grafika videók papír vonalzó ceruza toll filc tervezés festés töltőtoll festék szén radír hegyező karton golyóstoll tolltartó pasztell fénymásolópapír szénrajz töltőceruza pasztell ceruza tustoll szén ceruza metál színű ceruza